Data: Piątek, 9:00 - 12:30
Tytuł: Praktyczne podejście do terapii online: przewodnik po interwencjach cyfrowych i rzeczywistości wirtualnej w zdrowiu psychicznym
Abstrakt:
W miarę jak sektor zdrowia psychicznego ewoluuje, aby obejmować coraz więcej cyfrowych interwencji, rośnie potrzeba, aby specjaliści dostosowywali swoje praktyki do platform online. Trzygodzinne interaktywne wykłady, prowadzone przez Profesora Pera Carlbringa, zostały zaprojektowane tak, aby dostarczyć specjalistom ds. zdrowia psychicznego praktyczny przewodnik po prowadzeniu terapii w środowiskach cyfrowych. Kładąc nacisk na to jak robić terapię online, warsztat ten wyposaży uczestników w umiejętności i wiedzę niezbędną do skutecznego angażowania klientów poprzez platformy internetowe oraz wykorzystania innowacyjnych technologii, takich jak
wirtualna rzeczywistość (VR) do celów terapeutycznych, w przypadku takich problemów jak fobie i lęk społeczny.
Warsztaty rozpoczną się od przeglądu podstawowych zasad terapii online, w tym nawiązywania sojuszu terapeutycznego w wirtualnym środowisku, zapewniania prywatności i poufności oraz poruszania się po technicznych aspektach prowadzenia terapii online. Profesor Carlbring podzieli się wiedzą dotyczącą najskuteczniejszych strategii komunikacji w celu zdalnego angażowania klientów, odnosząc się do unikalnych wyzwań i możliwości mediów cyfrowych.Duży nacisk zostanie położony na zastosowanie technologii VR w leczeniu zaburzeń psychicznych.
Uczestnicy zostaną zapoznani z demonstracją na żywo gry w VR zaprojektowanej do terapeutycznego użytku, uzyskując pierwszy rzut oka na to, jak wirtualne środowiska mogą być wykorzystywane do symulowania scenariuszy rzeczywistych do celów terapeutycznych. Ten segment będzie badał praktyczne aspekty integrowania VR w sesje terapeutyczne, w tym wybieranie odpowiedniego oprogramowania, zarządzanie wymaganiami technicznymi oraz dostosowywanie interwencji do indywidualnych potrzeb klienta.
W trakcie warsztatu interaktywne dyskusje i demonstracje zapewnią uczestnikom możliwość praktykowania technik terapii online i eksplorowania zastosowań VR. Te działania mają na celu pogłębienie zrozumienia interwencji cyfrowych i zachęcanie do rozwoju umiejętności, które można natychmiast zastosować w warunkach klinicznych. Warsztat skierowany jest do praktyków zdrowia psychicznego, którzy chcą poszerzyć swój repertuar o dziedzinę cyfrową. Będzie to interesujące i informacyjne badanie terapii online oraz roli VR w współczesnym leczeniu zaburzeń psychicznych.
Uczestnicy opuszczą je z jasnym, praktycznym zrozumieniem sposobu prowadzenia skutecznych sesji terapeutycznych online i wykorzystania najnowszych technologii w celu poprawy wyników leczenia dla swoich klientów.
Data: Piątek, 9:00 - 12:30
Tytuł: Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne (OCD): warsztat mistrzowski (dla zaawansowanych praktyków)
Abstrakt:
Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne występuje, gdy ludzie błędnie interpretują normalne, ale natrętne przekonania jako wskazujące nie tylko na możliwość wystąpienia szkody, ale także na to, że mogą być za nią odpowiedzialni poprzez to, co robią lub czego nie robią. Działanie zapobiegawcze jest motywowane przez sposób, w jaki osoba interpretuje intruzje. Takie reakcje mają dwa efekty. Po pierwsze, mogą zwiększać częstotliwość występowania natrętnych przekonań, a po drugie, utrzymywać lub nawet zwiększać przekonania osoby o zagrożeniu i ich odpowiedzialności za nie. Terapia poznawczo-behawioralna opiera się na modyfikacji teorii behawioralnej i niezmiennie obejmuje stosowanie ekspozycji z powstrzymaniem reakcji, opracowanej jako eksperymenty behawioralne. Głównym celem interwencji jest pomoc pacjentowi w zrozumieniu jego/jej problemu jako lękowego związku z ich zmartwieniami dotyczącymi szeroko zdefiniowanej odpowiedzialności, a nie szkody. Zrozumienie to jest wykorzystywane do osłabienia motywacji i chęci do reakcji kompulsywnych jako preludium do pomocy pacjentowi w wyborze innej odpowiedzi. Ostatecznym celem takich interwencji jest umożliwienie osobie dotkniętej OCD odzyskania swojego życia, i proces ten powinien być integralną częścią leczenia.
W tym warsztacie Prof. Salkovskis pokaże, czego potrzeba w leczeniu ciężkich i przewlekłych przypadków OCD, w tym kwestie szkód ubocznych uspokajania, dostosowywania się i problemów relacyjnych, kontaminacji psychicznej itp. Uczestnicy są zachęcani do przedstawienia przykładów z własnej praktyki, pod warunkiem odgrywania roli (swojego) pacjenta jako części warsztatu. Podkreślona zostanie ważność elastyczności i integralności leczenia oraz rozważane będą adaptacje kontekstowe, w tym kwestie kulturowe i różnorodność. Proces leczenia zostanie zilustrowany za pomocą praktycznego materiału klinicznego, w tym, jeśli to możliwe, nagrania wideo rzeczywistej terapii.
Data: Piątek, 9:00 - 12:30
Tytuł: Reskrypcja wyobrażeniowa (Imagery Rescripting): technika transdiagnostyczna do radzenia sobie z
traumatycznymi i innymi niekorzystnymi wspomnieniami
Abstrakt: Reskrypcja wyobrażeniowa (Imagery Rescripting - ImRs) staje się coraz bardziej popularna wśród terapeutów CBT. Dla niektórych problemów może być ona stosowana jako samodzielne leczenie, na przykład w przypadku osób z PTSD i przy koszmarach sennych. Dla innych problemów może być łatwo zintegrowana z C(B)T i jest tak naprawdę standardowym składnikiem niektórych protokołów CT oraz terapii schematu. Reskrypcja wyobrażeniowa ma wiele atrakcyjnych cech, takich jak elastyczność w dostosowywaniu jej do konkretnych problemów, z którymi pacjent boryka się, jej doświadczalny charakter, który promuje procesy zmiany, oraz jej odpowiedniość do skupienia się na wczesnych niekorzystnych doświadczeniach, które doprowadziły do rozwoju problemów - obszar ten zazwyczaj był zaniedbywany w CBT. Ponadto badania wskazują, że pacjenci mają tendencję do dalszej poprawy po leczeniu ImRs, co jest atrakcyjną cechą zarówno dla pacjentów, jak i dla terapeutów.
W tym warsztacie zostaną wyjaśnione i pokazane podstawy techniki stosowanej do przetwarzania wspomnień traumatycznych i innych niekorzystnych doświadczeń z dzieciństwa. Uczestnicy będą również ćwiczyć tę technikę w trakcie warsztatu, dzięki czemu będą mogli zastosować ją w swojej praktyce klinicznej.